Nurmes nordkarelska rötter mitt i den renaste naturen
Upplevelser och kulturer kan överraska dig mer än du tror. Lakeland Bomba är ett exempel på hur Finland är fullt av unika destinationer, kulturer och stammar som är värda att uppleva med egna ögon. Nurmes läge vid korsningen mellan tre provinser och mitt i tre nationalparker garanterar att det finns mycket att uppleva för natur- och kulturälskare.
Även om Bomba-huset alltid är det karelska kulturarvets andliga hem kan turister förknippa sin Bomba-semester med naturupplevelser på Pielise och småstadsatmosfären i Puu-Nurmeksi. Den starkaste gemensamma faktorn mellan de många olika aspekterna av destinationen är den orörda naturen och dess lugn, till vilken de karelska rötterna, den lokala kulturen och de närmaste människorna lägger sin egen speciella touch. När du letar efter något autentiskt hittar du det här.
Gå djupare in i naturen
Destination vid foten av Karelens bergskedja, mitt i den renaste naturen
Upplevelser och kulturer kan överraska dig mer än du tror. Bomba är ett exempel på att Finland är fullt av unika resmål, kulturer och stammar som är värda att uppleva med egna ögon. I Bomba, i staden Nurmes, mitt bland tre nationalparker, finns det mycket att uppleva från unika karelska spa till hisnande naturstigar och traditionella karelska rätter och menyer.
Även om Bomba-huset alltid är det karelska kulturarvets andliga hem, kan resenären lika gärna inkludera Bomba-upplevelser från Pielinen, Puukari Stop eller till exempel Puu- Nurmes. Den starkaste gemensamma faktorn mellan de många olika delarna av destinationen är den orörda naturen och dess lugn, till vilken de karelska rötterna, den lokala kulturen och de närmaste människorna lägger sin egen speciella touch. När du letar efter något autentiskt, hittar du det här.
Historien om Bombas hus
År 1855 byggde en man vid namn Yegor Bombin ett hus åt sin son Dimitri Yegorvi i Suojärvi, en tidigare kommun i Ladoga Karelen. Huset byggdes under sommaren utan en enda järnspik, huvudsakligen med hjälp av en yxa. När det stod färdigt var det 24 meter långa och 10 meter breda rundtimmerhuset det mest imponerande i regionen, och man kunde rida rakt in i det från hästryggen.
Några år senare bestämde sig Bombin för att bygga ytterligare en trevåningslägenhet i andra änden av huset, där hans storfamilj på 24 personer flyttade in. Efter Dimitris död 1915 delades marken upp mellan hans fem söner, som beslöt att riva huset, och de fem kvarvarande högarna med stockar lottades ut mellan bröderna. Av dessa stockar byggde åtminstone tre av bröderna sitt eget hus.
Efter andra världskriget fick de karelska flyktingarna från Suojärvi, som 1944 överlämnades till Sovjetunionen, nya hem i Pielinen Karelia och i de närliggande kommunerna i Kajanaland. Samtidigt väcktes en diskussion bland de evakuerade om att bygga en ny gemensam plats.
Slutligen, 1960, satte Suojärvi Presidents Association Bomba-huset på återuppbyggnadsplatsen, och en huskommitté på fyra personer började utarbeta en byggnadsplan och hitta en lämplig plats för det nya Bomba. Resultatet presenterades för Pitäjäseur, och beslutet om att bygga fattades 1975, då Nurmes stad donerade tomten och beslöt att stödja byggprojektet. Även Karelska förbundet deltog i projektet, som så småningom ledde till att en hel karelsk by byggdes på Bomba-tomten.
Byggandet av det nya Bomba-huset, som ritades av arkitekterna Vilho Suonmaa och Jarmo Santala, inleddes 1977 och det magnifika nya huset invigdes 1978. Jykeähirche-huset byggdes enligt Swamp Lake-modellen, utan några järnpelare, även om det var något större än det ursprungliga Bomba-huset.
I dag inrymmer Bomba-huset en café-restaurang, en turistinformation, butiker och utställningar. I den karelska byn Bomba finns dessutom en tsasouna, ett spa, hotell och stugor, ett programserviceföretag, hälsocenter och semesterlägenheter.
Ett gemensamt Bomba för alla
Under årens lopp har Bombas popularitet som turistmål gått upp och ned. I början av 1980-talet var Bomba den fjärde mest populära turistattraktionen i Finland, med turistbussar som köade ända upp till toppen, men så småningom började turisternas intresse avta. Denna pärla i den traditionella karelska kulturen, älskad av många men okänd för många, hade en unik historia som förtjänade att bli bättre känd.
I augusti 2018 lanserade Karelens utvecklingscentrum Pielisen Karelia (PIKES) projektet Nya affärsnätverk som vägvisare för turismen. Målet var tydligt: att förnya turismen i regionen. Visionen: att fördubbla omsättningen för turismföretagen i regionen på fem år. Ett ambitiöst men tydligt mål skapade entusiasm för att hitta nya lösningar för att öka turismen i regionen.
I ett tidigt skede av projektet samlades entreprenörer i området för att reflektera över Nurmesområdets karaktär: varför komma hit? Varför skulle resenärer vilja välja regionen som destination i framtiden? Många företagare uttryckte en önskan om ett gemensamt varumärke för turismen och ett aktivt samarbete kring detta.
När det gällde namnet på varumärket gjordes en undersökning, och många nämnde Bomba – det är vad Nurmesregionen är känd för. I många fall vet turisterna att de har besökt Bomba, men inte Nurmes. Att återlansera det befintliga varumärket Bomba för hela Nurmes turism sågs som det bästa sättet att marknadsföra regionens natur, traditionella finska landskap och unika karelska kulturarv.
Vid rötterna till den gemensamma Bomba-varumärkeshistorien i regionen
2018
Augusti – December
Bomba. En upplevelse i hjärtat av den traditionella karelska kulturen. Ta med ett fantastiskt vackert turistmål i skogarna i Norra Karelen. En pärla som älskas av många, men som också är okänd för många. Bomba har sin egen historia som förtjänar att bli bättre känd.
I augusti 2018 lanserade PIKES projektet New Business Networks as Tourism Signposts, med ett tydligt mål: att återuppliva turismen i regionen. Visionen var att fördubbla omsättningen för turistföretagen i regionen på fem år. Det var alltså inte det enklaste sättet att börja resan på, men det tydliga målet som vägvisare stödde entusiasmen att hitta nya lösningar för att öka turismen i regionen.
Därför var det i projektets tidiga skede, tillsammans med regionens entreprenörer, mycket reflektion, mycket avvägningar och mycket febrilt tänkande: hur är vår region? Varför kommer vi dit? Varför skulle resenärer vilja välja regionen som destination i framtiden? Utifrån dessa och många andra frågor samlades råmaterial för att bygga ett framtida varumärke. Framför allt hoppades många företagare på ett aktivt samarbete för att marknadsföra regionen, just genom ett gemensamt turistvarumärke.
Men vad skulle det gemensamma varumärket heta? Det var nästa fråga. I en undersökning bland cirka 90 personer i och utanför regionen framhöll majoriteten av de svarande att regionen är särskilt känd för Bomba. Det blev diskussioner, funderingar och omformuleringar. Till slut föreslogs ett välkänt namn. Kan det vara Bomba? Och varför inte: Bomba är trots allt det mest kända varumärket i regionen, och många känner till Nurmes från Bomba. I många fall tror turister till och med att de aldrig har varit i Nurmes, trots att de har besökt Bomba. Även om återinförandet av detta befintliga varumärke skapade debatt, var det utan tvekan också det mest kostnadseffektiva sättet att bygga ett gemensamt turistvarumärke för regionen.
2019
Februari
I februari 2019 anordnade PIKES tillsammans med turistföretagare ett forum för beslutsfattare inom turism, där utvecklingsplanen för turism för första gången presenterades för beslutsfattarna i Nurmes och Valtimo kommuner. En del av utvecklingsplanen för turism var att förbättra sammarknadsföringen i området.
April
I april anordnade PIKES ett möte för turistentreprenörer, där man beslutade att tillsammans lansera varumärkesarbetet, om det får stöd av projektmedel. I april avslutades också projektet New Business Networks as Tourism Signposts, som hade inletts föregående år.
Augusti – December
Efter sommaren lanserades det nya projektet Turister från hela världen och PIKES fick äntligen börja arbeta med varumärket. Fabrik Oy, en reklambyrå som är bekant med regionen, valdes för att hjälpa till med varumärkesarbetet. Vid höstens evenemang bekräftades namnet Bomba på det gemensamma turismvarumärket för regionen och namnet LakelandBomba på kontona i sociala medier. Arbetet med Bomba-webbplatsen påbörjades också.
2020
Den 28 februari hände det äntligen. Bomba-varumärket såg dagens ljus för första gången vid ett evenemang där turistentreprenörer, media och researrangörer samlades för att fira regionens roll i att driva turismen framåt. Bomba-varumärket används för att marknadsföra turismtjänster i hela Nurmesregionen.